beleefhetmee.reismee.nl

Denemarken: Funen

Denemarken: Naar Funen - 5 augustus 2011

De luifel was gisteren al ingepakt, dus we zijn snel gereed voor vertrek. Nog even betalen bij de receptie. Hadden we dat maar gisteren gedaan. Het is er ontzettend druk, dus we moeten wachten. En als we dan moeten betalen, blijkt ook hier dat een niet Deens mastercard als een vreemde kaart wordt gezien.....en dus commissie betalen. Een camping werkt natuurlijk met grote bedragen dus dan is een percentage van de totale som een hele slimme zet van de commerciële campingeigenaar! Moeten we nog maar eens aankaarten bij de banken.

We moeten het deze dag doen met wolken en tijdens de rit van 160 km zelfs even een bui. We gaan de mooie brug weer over, lunchen onderweg en komen bijtijds aan bij de door ons bedachte camping in Otterup; aan het strand . Vanwege de slechte weersvooruitzichten hebben we een camping gekozen met wat binnenvertier; in dit geval een zwembad. De camping heeft duidelijk de Vikingen als thema, maar we besluiten dat we gezien de voorspellingen, dit maar voor lief nemen.

We krijgen een rustige plek op deze grote camping. De helft is maar bezet en de mensen worden wat verspreid ingedeeld, dus alle ruimte om ons heen. Nu nog wachten op de regen?

Manneke Pis? - 6 augustus 2011

Als we wakker worden is het heerlijk weer. De wind waait lekker, de zon schijnt en de temperatuur is voor ons ideaal (19/20 graden). Maar we hebben natuurlijk niet voor niets een camping met zwembad geboekt. Dus we gaan toch maar zwemmen.

Het is een klein, maar voldoende groot zwembad. Ook hier zijn de Vikingen weer te zien. Peter en Joyce wagen zich nog even via de glijbaan in het koude buitenbad, maar daar trappen Amy en Ans niet in.

Als de meiden eerder bij de tent zijn dan wij en wij niet binnen 4 meter van de caravan mogen komen, begint bij ons wel weer wat te dagen. Het is namelijk lunchtijd. En ja hoor, de meiden zijn een lekkere lunch aan het voorbereiden met voor-, hoofd- en nagerecht (fruit, brood met knakworst en chocolade met koek).

Met een goed gevulde buik, vertrekken we richting Bogense. Daar is een rozen- en jazzfestival gaande. Dat klinkt gezellig. De rozen zijn op diverse ‘kunstwerken' te vinden; bv een wc pot. En er zijn diverse workshops, maar met name veel kraampjes en mobiele terrasjes. En dan horen we de muziek van het jazz festival......ja, echt.....na de rockband bij de parkeerplaats zien we nu een echte shantyzanger! Moderne jazz? En als we dan voorbij het marktgebeuren zijn, zien we dat wat we al gelezen hadden: Manneke pis in Denemarken; netjes aangekleed.

We lopen verder richting de haven. De wolken komen te voorschijn en voor we bij het einde van de haven zijn, zien we een hele donkergrijze lucht. De meiden gaan even kijken bij een loopplank waar andere kinderen vanaf springen in de zee. Met name de' flexibiliteit' van de plank vinden de meiden leuk.

En dan komt het toetje van de dag: Deense marine-reddingsboot. Het is open dag en we kunnen een kijkje nemen. Altijd leuk! De marinier legt van alles uit en laat ons ook de radar zien: met en zonder filter, oftewel zonder en met alle golven in beeld. Een duidelijk voorbeeld van ‘door de bomen het bos niet meer zien'. We nemen nog een kijkje bij de motoren (Scania!) en komen op het dek bij de takelreddingsbrancard (?). Daar raken we nog even aan de klets en zo horen we dat iedere reddingsbootmedewerker eerst een basis legeropleiding moet doen, voordat ze op deze boot terecht komen. De reddingmedewerkers zijn dus Deense soldaten.

Na dit alles lopen we terug en proberen in een klein half uur onze boodschappen te kopen in een Deenstalige winkel. Dat valt niet mee. En volgens onze taalkundigheid hebben ze hier alleen rijst die 20 min moet koken. Dus eten we.....gepofte aardappel.

Fyns Hoved- 7 augustus 2011

De wind heeft de regen van gisterenavond goed weggewaaid en het zonnetje schijnt weer. We vertrekken naar Fyns Hoved, een natuurgebied op het langgerekte schiereiland Hindsholm in de noordoost hoek van Funen. En dit is weer eens een echte aanrader. We lopen een rondje door het natuurgebied en genieten. Van de wind, de zee, het uitzicht, de koeien, het meer, kortom de natuur. Erg mooi.

Na de wandeltocht gaan we met knorrende magen op zoek naar een lunchplek. Peter ziet ergens in een ooghoek wat tafels en stoelen staan op een grasveld, maar je had er zo voorbij kunnen rijden. Wij gelukkig niet. Achter die hoge heg ligt een verrassend oude, opgeknapt schuur. Het is waarschijnlijk een bijgebouw geweest van de ernaast liggende kerk (zelfde stijl), maar is nu een gezellig restaurant met terras. Geweldige sfeer. Amy benoemt het nog: het is hier rustig, ja niet rustig van weinig mensen, maar rust...je weet wel. Ja Amy, wij begrijpen je helemaal.

Odense - 8 augustus 2011

Ondanks de slechte weersvoorspellingen is het nog steeds mooi weer. Waarschijnlijk het gevolg van de aanhoudende lekkere wind. Voor ons betekent dat een winkeldag in Odense in de zon. Qua winkelstad is Odense veel leuker dan Kopenhagen; tenminste voor ons. In Kopenhagen heb je met name kleding en schoenen. Hier zijn meerdere soorten winkels. En dat nodigt ons toch iets meer uit. En we slagen voor veel dingen; inclusief een nieuwe schooltas voor Joyce.

Het wordt langzaam weer steeds donkerder. En net als we een paraplu hebben gekocht, vallen de eerste druppels. Volgens mij hadden we de paraplu moeten laten liggen! Het is gelukkig gewoon lunchtijd, dus we duiken een Ierse pub in. Het blijkt een ontzettend groot café te zijn, met allemaal gezellige hoekjes. Nadat we een paar keer de serveerster hebben geroepen voor nabestellingen, zien we bij iedere tafel een ‘oberknopje' zitten. Zou die werken? We moeten toch nog betalen, dus als de knop werkt, doen we dat gewoon. Amy drukt. Het duurt even. Amy wil nog een keer drukken, maar weet zich in te houden. En dan komt toch de serveerster. Dat hadden we eerder moeten weten!

Na dit funshoppen, is het tijd voor een supermarkt. Aangezien we niet echt klein geld hebben (alleen 2,60) en het hier betaald parkeren is, besluit Peter bij de auto te blijven. En tijdens het teruglopen (van automaat naar auto) zien we bij de auto naast die van ons een....parkeerwachter. Gelukkig verstaan ze hier geen Nederlands: Ans betaal je even snel! Dus gaan we toch maar met z'n allen boodschappen doen. Als we klaar zijn, lopen we richting kassa en dan komt Amy's (en Joyce') droom uit: caissière spelen. De meiden mogen zelf onze aankopen scannen! De dag kan niet meer stuk.

Campingdagen - 9 en 10 augustus 2011

Campingdag 1: 9 augustus 2011

Gebruikelijke rituelen voor een campingdag: spelen met vriendinnen, spelletjes doen, boeken lezen, kijken bij de konijnen, etc.

Campingdag 2: 10 augustus 2011

Vannacht hebben we veel wakker gelegen door de harde wind. Het ging flink te keer, maar de luifel had geen problemen. Ook overdag blijft het hard waaien.

Aangezien we morgen willen vertrekken, besluiten we om vandaag nog een keer het zwembad in te gaan, daarna vroeg pizza te eten (slaan we de lunch over), zodat we in de vroege avond vast kunnen opruimen en inpakken. Prima plan, toch? Totdat we na de pizza de eerste druppels horen vallen... Het is maar een klein buitje en het waait nog steeds. We ruimen vast wat kleinere spullen op en hopen dat de luifel zo de tijd krijgt om droog te waaien. Voordat het echter zo ver is, gaat het harder regen. Voor het eerst in 8 jaar nat inpakken? Dat gaan we morgen bekijken. We laten de luifel vanavond voor wat het is.

Pechdag - 11 augustus 2011

Het zat er aan te komen. Na veel geluk met weer, campings, activiteiten, temperatuur, eigenlijk alles, is het nu een echte pechdag:

• We pakken nat de luifel en de bijzettent in
  • Krijgen ook hier weer een commissie over het totale bedrag aan ons broek; dit keer zelfs 5%!
  • Hebben net als op de heenweg flinke file rond Hamburg (1 uur vertraging)
  • Sluiten achteraan in een nieuwe file (vrachtauto-ongeluk bij 2 smalle rijbanen vanwege wegwerkzaamheden; hij heeft natuurlijk nog meer pech, maar toch...)
  • Willen de file vermijden en rijden even om. Net voordat we de snelweg weer op kunnen weer een ongeluk; stilstaan dus.
  • Draaien dan maar de pootjes op een camping die we net gepasseerd zijn. Zitten net en daar komt weer een regenbui aan.
  • Worden ondanks de regen ook weer gelijk gestoken door muggen (bosgebied!).
  • Halen eten voor op de camping. Zijn de kip nog aan het verdelen en een lokaal jong katje springt tussen ons in op de tafel en heeft gelijk een stuk kip te pakken. Ja, nu klinkt het wel grappig, maar toen nog niet.
  • Zitten eindelijk goed geïnstalleerd en gewapend tegen evt. een 2e aanval van de kat....regen!
  • Blijven de rest van de avond maar binnen.

Weer thuis - 12 augustus 2011

Ook in de ochtend is er nog steeds regen. Dus worden dubbele schoenen en sokken gepakt, want het gras is hier erg hoog en dan kunnen we in ieder geval nog droge voeten krijgen als we eenmaal in de auto zitten. Moet wel zeggen dat de camping beschikt over een nieuw en mooi sanitairgebouw en 's ochtends lekkere verse broodjes heeft. Het terrein zelf is echter niet bijzonder; gemaakt voor passanten (1 groot veld) en seizoensplaatsen (paar afgebakende stekken onder de bomen).

Vandaag loopt de reis voorspoedig. Geen file meer en we hoeven zelfs niet meer te tanken. Circa 4 uur later zijn we thuis. En dan hebben we een meevaller: onze hulp is geweest en het ziet er geweldig schoon uit. Dat is nog eens fijn na 2 dagen alleen maar vieze en natte spullen vastpakken. Maar toch zijn we liever op pad. Ik denk dat we maar weer snel de agenda moeten trekken...

Hamba